Planul de afaceri model Canvas – Business Model Canvas

Modelul Canvas a fost propus de catre elvetianul Alexander Osterwalder care transpune un plan de afaceri pe o singura pagina, panza (canvas) sub forma unui grafic care prezinta clienti, modalitatile de relationare cu potentialii clienti, infrastructura firmei si modalitatile de finantare. Modelul Canvas este asemenea unui management strategic, managerul ia anumite decizii pentru intreprinderea pe care o conduce implicand resurse atat din mediul intern cat si din cel extern.

Planul de afaceri model Canvas are urmatoarea structura:

planul-de-afaceri-model-canvas-business-model-canvas-moradoconsulting

Customer Segments (Piata) – In aceasta prima parte a panului de afaceri model Canvas se vor trece informatii referitoare la nisa de piata, segmentul de clienti vizati precum si informatii despre cei mai importanti clienti ai firmei.

Value Propositions (Valoarea propusa) – Sunt prezentate principalele pachete de produse/servicii oferite pentru fiecare segment de client, ce probleme ale clientilor le rezolva produsele si serviciile oferite, de asemenea sunt prezentate si o serie de valori pe care firma nu poate sa le ofere clientilor in momentul de fata.

Channels (Canalele) – In acest capitol al planului de afaceri sunt prezentate principalele canale prin care produsele/serviciile ajung la clienti, care sunt cele mai functionale, care este cel mai eficient raport calitate pret, cum pot fi clientii sensibilizati.

Customer Relationships (Relatiile cu clientii) – Sunt prezentate relatiile pe care le are societatea cu diversele sale segmente de piata, cum sunt intretinute aceste relatii si ce costuri implica. Cateva exemple de relatii cu clientii pot fi: asistenta tehnica dedicata, socializare prin intermediul retelelor de specialitate, prezenta web.

Revenue Streams (Surse de venituri) – In acest capitol sunt previzionate sumele pe care clientii ar fi dispusi sa le ofere pentru un anumit serviciu/produs si de asemenea si modalitatile cum vor fi oferite: abonamet, inchiriere, leasing.

Key Resources (Resurse) – Contine principalele resurse de care avem nevoie pentru a desfasura activitatea, cum ar fi: canalele de distributie, relatiile cu clientii. In aceasta parte se mai pot prezenta si anumite resurse ce pot oferi avantaj competitional: brevete, baza de date, drepturi de autor.

Key Activities (Principalele activitati) – Pasul acesta prezinta activitatile pe care trebuie sa le desfasoare firma pentru a oferi un plus de valoare clientilor sai. Aici se pot include canalele de distributie, relatiile cu clientii, flexibilitatea fata de client.

Key Partners (Principalii parteneri) – Continutul acestei parti este axata predominant pe cine sunt principalii nostri parteneri, care sunt furnizorii importanti si ce noi resurse se pot obtine de la acestia.

Cost Structure (Costurile) – In acest ultim capitol al planului de afaceri model Canvas sunt prezentate principalele costuri pe care le genereaza afacerea propusa, care dintre resursele cheie prezentate anterior sunt cele mai scumpe, precum si o prezentare a cash-flow.

Modelul Canvas este din ce in ce mai folosit la nivel international deoarece are o structura simplificata, este relativ usor de relizat si poate fi urmarit de catre managerul firmei pe tot parcursul desfasurarii activitatii, astfel putand fi modificat sau actualizat la diferitele schimbari care apar in firma sau pe piata.