Nu exista o structura sau un model standard de plan de afaceri, el se strctureaza si se realizeaza in functie de obiectivul urmarit – obtinerea unei finantari din fonduri europene, introducerea unui nou produs pe piata, atragerea unui investitor etc.
Structura in 10 pasi a planului de afaceri:
Dupa cum am mentionat si anterior nu exista o structura strandard a unui plan de afaceri, dar cel mai complex model este modelul in 10 pasi, la care in functie de obiectivul pentru care este realizat se pot elimina sau modifica anumiti pasi.
- Sinteza planului de afaceri – Acest capitol cuprinde o descriere succinta a firmei, prezentarea produselor sau a serviciilor oferite, piata potentiala, avantajul competitiv, principalele aspecte financiare implicate, profitabilitatea firmei si echipa manageriala.
- Prezentarea firmei – Trebuie sa fie scurta, concisa avand drept obiectiv oferirea destinatarului extern o imagine cat mai completa a firmei. Acest pas trebuie sa cuprinda informatii referitoare la: regimul juridic, profilul firmei si de asemenea si un scurt istoric al organizatiei.
- Produsele si serviciile firmei – In pasul al treilea sunt prezentate informatii referitoare la produsele si serviciile oferite de societate: prezentarea naturii si destinatia produselor / serviciilor, decrierea proceselor de fabricatie, identificarea licentelor si patentelor folosite, indicarea fazei ciclului de viata in care se afla produsul/serviciul, prezentarea produselor competitive si a punctelor forte si slabe ale acestora.
- Programul de marketing si planul de vanzare – Acest capitol este cel mai important doarece mentinerea pe piata a firmei depinde de vanzarea produselor. In acest capitol sunt prezentate principalele segmente de piata unde sunt comercializate produsele / serviciile firmei, strategia de marketing si politica de preturi adoptata de societate in prezent, o situatie a vanzarilor in trecut, prezent si o previzionare a acestora pentru perioada urmatoare, de asemenea acest capitol mai cuprinde si principalele informatii despre concurentii directi si indirecti ai firmei.
- Programul de dezvoltare a produselor si serviciilor – In aceasta parte a planului de afaceri este prezentata situatia actuala si viitoare a produselor din mai multe puncte de vedere, cum ar fi: preturi, caracteristicile tehnice si tehnologice si viitoarea generatie de produse.
- Programul activitatilor operationale – In acest pas se prezinta informatiile despre activitatea de productie, astfel: modalitatea de programare a productiei, aprovizionarea cu materii prime, modalitatile de gestiune a stocurilor si a materiilor prime precum si sumele cheltuite pentru aceste operatiuni.
- Managementul activitatilor (resursa umana) – Capitolul acesta cuprinde informatii despre organizarea firmei (organigrama), echipa manageriala si relatiile dintre aceasta si sindicate precum si modalitatile de motivare a salariatilor. In acest capitol se mai pot introduce informatii cu privire la structura juridica a intreprinderii si informatii despre serviciile contabile, juridice, de consultanta la care apeleaza firma.
- Planul finaciar – Este foarte important pentru intreg planul de afaceri, se realizeaza printr-o serie de metode si tehnici bine standardizate. In acest capitol sunt trecute informatiile despre potentialul societatii, situatia veniturilor si a cheltuielilor, bilantul contabil. Proiectarea cash-flow-ului trebuie realizata in functie de obiectivele pentru care este realizat respectivul plan de afaceri si trebuie avuta in vedere modalitatea de finantare.
- Oferta finala sau intreprenoriala a planului de afaceri – Pe baza informatiilor prezentate in capitolele anterioare si in special in planul financiar se stabileste oferta care trebuie sa cuprinda informatii referitoare la marimea sumelor solicitate si destinatia exacta a acestora precum si conditiile de parteneriat. Oferta intreprenoriala trebuie particularizata pentru fiecare plan de afaceri in parte, in fuctie de obiectivele care se urmaresc si cui se adreseaza respectivul plan.
- Anexele – In acest capitol sunt atasate o serie de documente relevante care pot aduce un plus de informatii despre firma. Documentele care sunt cel mai frecvent cuprinse in anexele unui plan de afaceri sunt: contracte proforma cara arata intentia unor clienti de a cumpara anumite produse, oferte de pret pentru materiile prime folosite, schitele si descrierea unor utilaje care ofera avantaj competitiv.